SENNERDESİN FORUM

Site Kurucusu : MURAT VURAL
 
AnasayfaSSSAramaKayıt OlGiriş yap

Paylaş | 
 

 Otomotiv Sözlüğü

Aşağa gitmek 
YazarMesaj
admin
Admin
Admin
avatar

Erkek
Mesaj Sayısı : 1279
Yaş : 40
Nerden : TÜRKİYE
Kayıt tarihi : 01/10/08

MesajKonu: Otomotiv Sözlüğü   Cuma Şub. 20 2009, 23:02

Genel terimler ,Teknik terimler ve Donanım terimleri olarak üçe ayrılır.

Genel Terimler

Sahip olduğunuz ya da satın almak istediğiniz yeni aracınızı daha iyi tanıyabilmek için size yardımcı olacak, otomobil dünyasında kullanılan genel terimler aşağıdaki şekildedir:

Gövde Terimleri

Cabriolet(Convertible): Prensip olarak sabit bir tavan bulunmayan ancak genellikle kumaş bir tenteye sahip araçlardır.

Arazi araçları (Offroad): Genellikle sağlam bir şasi iskeletine ve ortalamanın üzerinde yerden yüksekliğe sahiptirler.

SUV (Sport Utility Vehicles): Karayolunda ve arazide kullanıma uygun araçları simgeler. Ortak özellikleri dört tekerden çekiştir.

Geniş Hacimli Araçlar (Van): Geleneksel orta boy otomobillerle aynı uzunluktadır, ancak sekiz kişiye kadar yolcu taşıyabilir ve çoğunlukla yolcu ile yük alanlarını değiştirmek için çıkarılabilen koltuklara sahiptir.

Limousine: Uzatılmış iç mekanı ve altıya varan kapısı ile kapalı bir gövdedir. Böyle büyük otomobiller esas olarak resmi araçlar ve devlet işlerinde kullanılır.

Roadster: Açık iki koltuk, orjinal olarak devamlı yan camsız şekli ile meraklısı kişilerce spor otomobilin tek gerçek formu olarak kabul edilmektedir. İtalyan spor otomobil üreticileri, bu modeller için genellikle “barchetta” (“küçük bot”) deyimini kullanırlar.

Aerodinamik: Gaz halindeki maddelerin hareketini inceleyen bilimdir. Gövdeye uygulanan aerodinamik önlemlerle Cd değerini ve dolayısıyla aracın hava direncini (FL) değiştirmek mümkündür. Örneğin aracın ön kısmındaki yuvarlak geçişler, ön camın eğiminin az olması, bombeli bir tavan ve aracın altının düz olması daha uygun bir aerodinamizm sağlar. 1960 yılından bu yana Cd değeri yaklaflık %40 azaltılarak ortalama 0,30 değerine düşürülebilmiştir. Modern binek araçlarında Cd 0,25 ila 0,40 arasındadır.

Hava Direnci (FL): Aracı çevreleyen havanın yer değiştirmesi ve araç dış yüzeyine sürtünmesi dolayısıyla oluşur. Otomobilin hareket yönünün aksi yönünde etki eder ve araç hızına (v), aracın alın yüzeyine (A), hava direnci katsayısına (Cd) ve havanın yoğunluğuna (pL) bağlıdır. Hava direncinin hesaplanması için olan formül şöyledir: FL= v2 x A x Cd x 1/2pL

Yekpare Kaporta: Bu karoseri yapısı standart yapı biçimini oluşturur. Sözkonusu karoseri tipi çok noktalı kaynak tertibatları veya kaynak robotları ile birleştirilen sac profillerden oluşur. Üretilen araca gore flanş uzunluğu 120 ile 200 metre arasında değişen 5000 punta kaynak atılır. Kapı, ön çamurluk, motor kapağı ve bagaj kapağı gibi parçalar ise sonradan takılır. Sözkonusu harici parçalar için çelik yerine plastik kullanılabilir.

Çarpışma Testleri: Çok çeşitli çarpışma testleri vardır. Üreticiler, ancaközellikle ulusal hükümet kuruluşları (örneğin; ABD’de: NHTSA ve Avrupa’da: AB) ve önde gelen otomobil dernekleri (Alman ADAC gibi), şimdiye kadar elverişli uluslararası standartlar konusunda mutabakata varamadılar. Ancak Avrupa Komisyonu’nun, bazı Avrupalı hükümetlerin, tüketici koruma derneklerinin ve aynı zamanda Otomobil Kulüpleri’nin baskısıyla Avrupa’da Euro NCAP (Avrupa Yeni Otomobil Deneme Programı) adı altında tek bir prosedür oluşturulmuştur.

CAE (Bilgisayar Destekli Mühendislik): Bu sistem, hem tasarım mühendisleri ve hem de teknik ressamların görevlerini çok daha kolay hale getirir. Herhangi bir gerçek malzeme hazırlanmadan veya işlenmeden önce, tasarım detayları ve gövde şekilleri ekrana getirilebilir ve istendiği şekilde değiştirilebilir.

Gövde Dayanıklılığı: Çok sayıda araç özelliğini etkileyen bir kalite kriteridir. Bir araç ne kadar sağlam şekillendirilmiş ise dışarıdan etkiyen statik ve dinamik kuvvetlere o kadar fazla direnç gösterir. Aracın ağırlığı, yükü ve aracın içinde bulunan kişiler, araca statik zorlama olarak etki eder.

Statik Sağlamlık: Sabit bir zorlamaya maruz bir aracın nasıl deforme olduğunu belirtir. Kapıların ve kapakların büyük yük altında da açılabilmesi için statik sağlamlık olabildiğince büyük olmalıdır. Statik sağlamlık, açı derecesi başına Newton-metre (Nm/°) cinsinden ölçülür. Newton-metre, moment birimidir.

Dinamik Sağlamlık: Saniyedeki titreşim sayısı, Hertz (Hz) cinsinden ölçülür ve gövdenin en düşük doğal frekansını belirtir. Aracın içindeki gürültü düzeyini azaltmak ve seyir konforunu arttırmak için geliştirmede hedef, bu doğal frekansı olabildiğince yüksek bir düzeyde tutmaktır. Dinamik zorlamalar, örneğin farklı yükseklikteki zeminlerin üzerinden geçerken, yön değiştirirken, fren yaparken veya hızlanma sırasında ortaya çıkar.

_________________
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
Kullanıcı profilini gör http://sennerdesin.yetkinforum.com
admin
Admin
Admin
avatar

Erkek
Mesaj Sayısı : 1279
Yaş : 40
Nerden : TÜRKİYE
Kayıt tarihi : 01/10/08

MesajKonu: Geri: Otomotiv Sözlüğü   Cuma Şub. 20 2009, 23:03

Çevre Terimleri

Oksijen Sensörü: Gaz geçirmeyen seramik gövdeden oluşur ve egzoz borusunda, katalizatörden önce yer alır. Atık oksijen oranını ve atık gaz bileşimini ölçer ve püskürtme sistemi üzerinden karışım oranını (Lambda=1’in anlamı: 15 birim hava, bir birim yakıt) ayarlar.

Katalizatör: Egzoz gazındaki zararlı maddelerin yaklaşık %90’ını CO2, N2 ve suya (H2O) dönüştürür.

Dizel Partikül Filtresi: Sağlığa zararlı kurum parçacıkları bir filtre tarafından tutulur.

Alkol: Benzinli motorlar için alternatif yakıt olarak kullanılmaktadır.

Metanol: Kömür, doğalgaz, ağır yağ vs. gibi bol miktarda bulunan ve karbon içeren hammaddelerden üretilebilir. Etanol, belli ülkelerde biyolojik kütlelerin (şeker kamışı, buğday) fermentasyonundan elde edilmektedir.

FCKW: Kloroflorohid rokarbonlar, plastik üretiminde köpürtücü madde olarak ve klima sisteminde soğutucu gazın içinde kullanılır. Tehlikeli FCKW otomobil yapımında hemen hemen hiç kullanılmamaktadır.

Su Bazlı Boyalar: Klorlu hidrokarbonlar ilave edilmeden uygulanabilir.

Çevresel Denge: Bir ürünün üretimi, kullanımı ve geri dönüşümündeki çevresel faktörleri içerir. Hem ürünlerin ekolojik karşılaştırılması, hem de ekolojik iyileştirme için ürünün ömrü boyunca ürünün ekolojik bilançoları yapılır.



Motor Terimleri

Benzinli Motor: Havayakıt karışımı silindirlerin dışında meydana gelir ve ayrı bir kaynak (buji) tarafından ateşlenir.

Dizel Motor: Yanma karışımını silindir içinde oluşturur, bu tip motorda yakıt-hava karışımı kendi kendini ateşleyecek kadar sıcaktır.

Pistonlu Motor: En kullanışlı tiptir. Pistonlar yukarıya ve aşağıya doğru hareket ettirilir. Silindirinde sağlanan faydalı iş, krank mili tarafından torka dönüştürülür.

Enerji Yoğunluğu: (Ölçüm birimi olarak kWs/kg ile), bir yakıt veya enerji kaynağının kendi ağırlığı ile bağlantılı olarak depolayabildiği potansiyel iş miktarıdır. Kurşunlu akü 35 Ws/kg’lik, sodyum-kükürt aküsü 85 Ws/kg’lik, çinko-hava aküsü 200 Ws/kg’lik ve bildiğimiz benzin 13.000 Ws/kg veya 13 kWs/kg’lik bir enerji yoğunluğuna sahiptir.

Ateşleme Aralığı: Derece olarak ölçülür. Herhangi bir silindirde biten ateşleme ile diğerinde başlayan ateşleme arasındaki süreyi bildirir.

Ölü noktalar: Pistonların hareketleri boyunca ulaştıkları en alt ve en üst konumlardır.

Sıkıştırma Oranı: Şu şekilde hesaplanır: Piston alt ölü noktada iken yukarıda kalan tüm silindir hacminin, üst ölü nokta iken üstündeki silindir hacmine bölünmesi. Modern benzinli motorlarda sıkıştırma oranı 11:1’ken, dizel motorlarda bu oran 24:1’dir.

Silindir Gömlekli Motor: Burda pistonlar, motor bloğu ile direkt olarak temas etmezler. Gömlekler gerektiğinde kolayca tek tek değiştirilebilirler. Islak ve kuru silindir gömlek tipleri vardır. Islak gömlekler, motor bloğu içinde soğutma suyu ile direkt temastadırlar, kuru gömlekler blokta delinmiş deliklere preslenerek geçirilirler.

Sürekli Eksantrik Mili Kumandası: Hem emme eksantrik milinin, hem de egzoz eksantrik milinin üzerine, motor control ünitesinin kumandasına gore eksantrik millerini ayarlayan ayarlayıcılar yerleştirilmiştir. Devir sayısına, motor yüküne ve motor sıcaklığına bağlı olarak control ünitesi, eksantrik mili ayarına sürekli olarak kumanda eder.

Yağ Pompası: Tüm işletme durumlarında asgari birı basıncı muhafaza edecek ve böylece motorun tüm önemli parçalarının yağlanmasını sağlayacak şekilde tasarlanmıştır.

Gaz Kelebeği: Emme manifold kesitini ve dolayısıyla hava akış hızını değiştirmek için açılır veya kapatılır. Bu, sürücünün motor devrini ve hızını control etme şeklidir.

Common- Rail Sistemi: Burada basınç oluşumu ve dizel enjeksiyonu ayrılmıştır. Ayrı duran bir pompa, silindirlere ait her bir enjektörle bağlantılı halde bulunan dağıtıcı hatta aynı seviyede basınç sağlar.

Beygir Gücü: Bir saniyede 75 kg’in bir metre yükseğe kaldırılmasıyla elde edilir. 1 beygir = (75 kg x 9.81 m/s2 x 1 m) / 1s = 735 W = 0.735 kW

Çekiş Sistemleri Terimleri

Motor: Aracın önünde uzunlamasına veya yatay aksın önünde veya arkasında bulunabilir. Kumanda edilen ön tekerleklerde çekiş biriminin ağırlığı sebebiyle, genellikle servo direksiyon gereklidir.

Sürekli Dört Teker Çekişi: Bir dağıtıcı diferansiyel yardımıyla ön ve arka aks devri eşitlenmelidir.

Sürücü Tarafından Devreye Sokulan Çekiş: Genellikle arazi araçlarında ve küçük otomobillerde yol tutuşuna yardımcı olmak amacıyla kullanılır. Çoğunlukla ön ve arka aks arasındaki devir eşitlenmesi için eleman kullanılmadığından, maliyeti daha düşüktür. Buna karşın kaygan zeminde güç aktarım (tahrik) sistemine aşırı yük getirmesi nedeniyle kullanımı sınırlıdır.

Aracın Sürüş Dinamik Konumu: Birçok kuvvet tarafından etkilenmektedir. Aracın uzunlamasına dinamiği örneğin sürüş ve sürtünme direncini, çekiş ve frenleme kuvvetini kapsar. Yanal dinamik ise örneğin virajlardaki merkezkaç kuvveti, ön veya arka aksın kayması olabilmektedir.

Haldex-Kavrama: Arka aks üzerinde bulunur. Yağ banyosunda hareket eden plakalı kavrama, giriş ve çıkış millerinin aynı devirde dönmemesi durumunda eksenel piston pompa sayesinde hidrolik olarak sıkışır.

Üniversal Mafsallar: Büyük dönme momentlerini aktarabilirler ve 15°’ye kadar birleşme açısına sahiptirler.

Kuru Mafsalların: Üretim maliyeti daha düşüktür, bakım gerektirmezler ve darbe emme elemanları olarak kullanılırlar. Birleşme açıları 5°’dir.

Tripod Mafsallar: (latince/yunanca “üç ayak” =Mafsalın Şekli) senkronize - kayabilen mafsallardır ve mafsallı miller ile aks millerinde kullanılır. 22°’ye kadar sapma açıları bulunur ve 30 mm’ye kadar eksenel uzamalara imkan tanır.

Kutu Mafsallar: Sapma açılarından (18°’ye kadar) bağımsız olarak akıcı bir hareket kabiliyetine sahiptir. 24 milimetreye kadar uzunluk değişikliklerini karşılayabilirler.

Küresel Mafsallar: 45°’ye kadar sapma açılarına sahiptir, ancak uzunluk değişikliklerini karşılayamazlar.

Vites Değiştirirken: Güç bağlantısı debriyaja basmak suretiyle kesintiye uğrar. Vites değiştirme işlemi sırasında dişliler farklı devirlerde döndüklerinden, senkronize edilirler, yani aynı devire getirilir.

Kademesiz Şanzıman: Daha hızlı, daha tutumlu ve daha konforlu sürüş sağlar. Daha hızlı, çünkü kimse bu kadar hızlı vites değiştiremez, daha tutumlu, çünkü tork konvertöre ihtiyaç yoktur ve daha konforlu, çünkü artık vites değiştirmek gerekmiyor.

_________________
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
Kullanıcı profilini gör http://sennerdesin.yetkinforum.com
 
Otomotiv Sözlüğü
Sayfa başına dön 
1 sayfadaki 1 sayfası

Bu forumun müsaadesi var:Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
SENNERDESİN FORUM :: ......:::::: MOTORLU ARAÇLARIN DÜNYASI ::::::...... :: TEKNİK BİLGİLER-
Buraya geçin: